Thursday, May 21, 2009

Marianne Fastvold: Kjærlighet for viderekomne

Utgitt av Gyldendal i 2008.

Denne boka leste jeg for et par måneder siden i forbindelse med lesesirkelen min. Jeg ville ikke ha lest den på eget initiativ og det ville jeg ha gjort rett i. :-) Denne boka likte jeg ikke.

Kort fortalt handler boka om en kvinne, Anne, som går fra det ene forholdet til det andre og tilpasser seg som best hun kan til 'the man of the moment'. Hun faker interesse i ting hun egentlig ikke bryr seg om og skifter meninger etter hva mannfolka er opptatte av. Mao så er tematikken i denne boka noe som både er uinteressant for meg og som innerst inne byr meg imot. Boka har layout som nærmest en serie noveller - disse er tildels ganske gode (objektivt sett :-) men skjemmes av diverse 'mellomtekster' som tydeligvis er ment å binde hovedtekstene sammen, men som virker helt overflødige. De består mye av gjentagelser og av 'spoonfeeding' til leseren. Disse delene av boka burde ha vært luket ut - en eller annen redaktør har ikke gjort jobben sin her.

Boka er ganske godt skrevet, men IMO er persongalleriet uinteressant og ikke helt troverdig, historien er urealistisk og slutten er dårlig. Slutten er faktisk ganske merkelig. Historien foregir å skulle foregå i den virkelige verden, den skal være realistisk, noe som faktisk kan skje. Men det blir rarere og rarere og mot slutten sklir det helt ut. Jeg vil ikke avsløre noe, men slutten på denne boka er helt i tåkeheimen. Den ødela hele boka for meg ... jeg syntes ikke den var så ille frem til da, bare ganske intetsigende, men slutten ødela den. Boka som helhet kan jeg ikke tro på ett sekund.

En veldig lite givende leseropplevelse, grei nok tidtrøyte, men fort glemt. Denne forfatteren kommer jeg ikke til å lese noe mer av.

No comments: