Wednesday, May 13, 2009

Radioteaterets 'De elendige'

I forrige måned lånte jeg ved en feiltakelse en CD-utgivelse fra Radioteateret på biblioteket ... jeg trodde det var en vanlig lydbokutgave av Victor Hugos store roman. Men det viste seg at det var en dramatisering. Jeg tok den med allikevel - jeg hadde jo reservert den, så hvorfor ikke - og hørte på den. Det er jeg virkelig glad for at jeg gjorde. Det var en virkelig fin opplevelse. Dramatiseringen inneholder mye 'brødtekst' fra en fortellerstemme også, så man går ikke glipp av detaljene i historien. Skuespillerne er veldig gode, de legger mye følelser i spillet sitt, men overdriver allikevel ikke. Det er en del lydeffekter, men ikke mer enn det nødvendige. Jeg syntes historien var spennende og medrivende, selv om jeg kjente den temmelig godt fra før. En gripende historie og en overbevisende tidsskildring. Jeg kan virkelig anbefale denne innspillingen.

Denne dramatiseringen ble sendt på NRK Radio for første gang i 1971. Hugos roman hadde blitt oversatt av Knut Johansen og ble bearbeidet av Herbert Grevenius. Paul Skoe regisserte og Gunnar Sønstevold komponerte den kanskje litt overdrevne, men stemningsfulle musikken.

I de viktigste rollene:
Jean Valjean - Per Sunderland
Fortelleren - Tordis Maurstad
Politiinspektør Javert - Jon Lennart Mjøen
Fantine - Mona Levin
Thénardier, vertshusholder - Jørn Ording
Fru Thénardier - Marit Halset
Cosette - Anne-Marie Ottersen
Marius, en ung mann - Knut Husebø
Courteyrac, hans venn - Nils Ole Oftebro
Herr Gillenormand - Kolbjørn Buøen
Hans datter - Merete Skavlan
Eponine - Inger Teien
Gavroche - Birgit Strøm

No comments: