Friday, May 22, 2009

Qiu Xiaolong: Når rødt er sort

Utgitt av Forlaget Press i 2006.
Opprinnelig utgitt i 2004.
Oversatt av Jan Verner-Carlsson.

Dette var den andre boka for meg av denne forfatteren. Den første leste jeg for et års tid siden. Xiaolong skriver kriminalmysterier som foregår i Shanghai i Kina (forøvrig forfatterens fødeby) rundt 1990. Deng Xiaoping har nylig satt i gang med 'åpningen' av Folkerepublikken og det er store omveltninger i det kinesiske samfunnet. Vår helt, kriminalførstebetjent Chen, har gammeldagse verdier og føler seg til tider som en fremmed fugl i det nye samfunnet som er i ferd med å vokse frem.

I denne boka skal ikke Chen egentlig jobbe ... i hvert fall ikke som politi. Han arbeider ved siden av politijobben med noen oversettelser nå og da, og nå har han fått et meget stort prosjekt i hende. Han får permisjon fra jobben for å konsentrere seg om dette oppdraget. Så når en kvinnelig forfatter blir funnet død i sitt eget hjem er det hans nestkommanderende Yu som må ta saken. Han jobber hardt, men saken er vanskelig, og til slutt kreves det en innsats fra Chen for å få samlet trådene og komme til bunns i saken.

Jeg likte denne boka godt, akkurat som den første jeg leste. Jeg synes det er kjempeinteressant å lese en krim med en så original og uvanlig setting (uvanlig i alle fall for meg :-). Boka er godt skrevet og godt oversatt - ganske poetisk i språket, faktisk. Persongalleriet er spennende og troverdig, plottet er godt konstruert og historien er spennende med innslag av humor som aldri virker malplassert. Alt i alt en meget lesverdig bok og en forfatter jeg helt sikkert kommer til å lese mer av. :-) Anbefales for alle som vil lese en krim utenom det vanlige.

No comments: