Tuesday, April 21, 2009

Jane Austen: Overtalelse

Utgitt av Lydbokforlaget i 2003.
Lydbok, 8t 15m, lest av Petronella Barker.

Originalens tittel er selvfølgelig Persuasion, og boka ble opprinnelig utgitt i 1818.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle trenge å si om denne boka, for enhver dannet person kjenner selvfølgelig til den. ;-) Det er en gripende, trist, velskrevet, vakker, sjarmerende, spennende og følelsesladet skildring av en ung kvinne og en periode av hennes liv. Det er den mest 'lavmælte' av Austens bøker, men kanskje også den mest rørende.

Hovedpersonen er den 27 år gamle Anne som bor sammen med sin overflatiske far og sin irriterende storesøster i familiesetet Kellynch Hall. De er lokale storfolk, men økonomisk står det ikke så bra til. Familien har levd over evne - Anne har dog svært liten del i dette og er forøvrig beskjeden på nesten alle måter - og etter hvert går det ikke bedre enn at de må leie ut huset og bosette seg i Bath. Anne gleder seg ikke til å flytte og unngår dette i det lengste ved å reise på besøk til den andre søsteren sin, som er gift og har sin egen familie. Under dette besøket hender det både det ene og det andre ... for Annes del er det mest betydningsfulle at hun treffer igjen en gammel bekjent, en mann noen få år eldre enn henne som er bror til kvinnen som nå er husfrue i hennes barndomshjem. For åtte år siden kjente Anne denne mannen, og hun elsket ham. Han ville gifte seg med henne, men den gang var han ung og fattig og uten tydelige fremtidsutsikter ... og Anne lot seg overtale, av dem som var eldre og mer erfarne enn henne selv, til å avvise frieriet. Nå er hun selv eldre og klokere, og hun har angret på avgjørelsen sin i alle disse årene. Nå er han tilbake i livet hennes. Men han elsker henne ikke lenger. Eller ... ?

Dette er en så nydelig og vakker og fullstendig vidunderlig bok. Fantastisk. Jeg kan ikke anbefale den sterkt nok. :-) Denne oversettelsen er god og boken blir fantastisk godt lest av skuespiller Petronella Barker. En kjempefin lydbokopplevelse som jeg kommer til å gjenta; boken ble lånt på biblioteket og ligger nå lagret på harddisken min. :-) Jeg gleder meg allerede til å 'lese' den igjen. :-)

No comments: