Wednesday, April 8, 2009

Liza Marklund: Livstid

Utgitt av Piratforlaget i 2007.
Lydbok, 12 timer, lest av Lena Meieran.

Hittil nest siste Annika Bengtzon-bok. Jeg 'lånte' denne av moren min i juleferien - hun hadde den liggende på mp3 da jeg var hjemme på besøk og jeg så mitt snitt til å legge den over på min kjære lille Creative Mosaic-spiller. Jeg hørte på boka i annen halvdel av forrige måned.

Kort om historien: en landskjent politimann blir funnet brutalt drept i sitt hjem, og hans tre år gamle sønn er sporløst forsvunnet. Deres kone hhv mor blir arrestert på tross av at hun ser ut til å ha hatt en psykotisk episode ... hun blir snart stemplet som den skyldige og politiet setter alt inn på å bevise at deres oppfatning av saken stemmer med virkeligheten. Parallelt følger vi hennes beste venninne, som ikke vet hva hun skal tro, og Annika, som selvsagt ivrig graver i saken etter at alle har bedt henne gi opp, her er det ikke mer å finne. Vår heltinnes traurige privatliv går også videre, hun er endelig kvitt den ubrukelige dusten hun har vært gift med, og han på sin side er i ferd med å oppdage at den spennende dama man har på si ikke er like spennende når hverdagslivet setter inn. Bwahahaha.

Denne boka syntes jeg sto mer til troende enn den forrige. Plottet var relativt godt oppbygd og persongalleriet interessant. Det ble litt i overkant dramatisk mot slutten ... litt for 'Hollywood' for min smak. Boka hadde IMO vært bedre hvis den hadde fått stå alene, med nye personer og ny setting. Jeg synes at denne serien generelt illustrerer 'serieproblemet' veldig godt, og poengterer hvor smart Minette Walters er som ikke har gått i den fella. :-) Selv om dette var en lesverdig og forsåvidt spennende bok bør Marklund snart pensjonere Bengtzon og prøve seg på noe nytt ... hvis hun får det til. >:-)

Oppleser gjør en god jobb, og det er selvsagt ikke hennes feil at oversettelsen ikke er helt god; skjemmet av samme type tabber som jeg har påpekt i tidligere omtaler av disse bøkene.

No comments: