Monday, February 23, 2009

Liza Marklund: Prime Time

Utgitt på Lydbokforlaget i 2003.
Lydbok, 11t 7m, lest av Gisken Armand.

Denne boka lånte jeg på biblioteket og la over på mp3-spilleren min. Genialt. :-)

Dette er vel den tredje boka jeg leser i denne serien. Det er flere ting jeg liker ved disse bøkene ... blant annet at hovedpersonen ikke er en forhenværende politimann som ser mørkt på livet og drikker for mye til stadig irritasjon for sin ekskone ... eller variasjoner over samme type. Dessuten synes jeg Marklunds måte å koble historiene til større problemstillinger er god. Dette er ikke 'klassisk krim' hvor det begås et mord og så må mordet oppklares ... forfatteren henter tematikken fra viktige felt i samfunnsdebatten, kanskje i mindre grad enn tidligere i denne boka, men dog. Denne gangen blir Annika Bengtzon, vår heltinne, dradd inn i en spektakulær drapssak hvor offeret er en feiret og forhatt TV-stjerne. Egentlig skal hun bare dekke saken for Kvällspressen, men ved en tilfeldighet er bestevenninnen hennes en av de tolv mistenkte. Og etter som Annika graver mer og mer i saken blir hun stadig mindre overbevist om at venninnen Anne umulig kan være den skyldige ...

Denne boka er altså oversatt fra svensk - oversettelsen er ikke helt god, det henger igjen noen svesismer her og der som jeg synes ødelegger. For eksempel så heter 'mellomgulv' ikke 'diafragma' på norsk ... og jeg har aldri i mitt liv hørt en nordmann bruke uttrykket 'å trykke av' for det å avslutte en samtale på mobiltelefon. o_O Men det er nå greit nok, det er ikke så mange av disse tabbene, så jeg holdt absolutt ut. :-) Det er skuespilleren Gisken Armand som leser, og det gjør hun stort sett meget godt. Hun vant faktisk en pris for denne lydboka. Hun legger mye følelser i lesningen og gjør mange scener virkelig levende. Absolutt verdt å få med seg. Dette var den første lydboka jeg hørte på med henne som leser, men det blir ikke den siste. :-)

Historien her opplever jeg som hakket mindre troverdig enn i tidligere Annika Bengtzon-bøker, men jeg er ikke sikker på at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Noe med settingen - TV-miljøet virker kunstig på et vis. Men det er kanskje nettopp slik det er. :-) Scenene i avisredaksjonen er som vanlig gode og meget troverdige. Skildringen av Annikas liv er god og mangesidig - en av denne seriens fremste styrker. Skjønt ... alt med måte, kanskje ... ?

Ikke den beste thriller jeg har lest - ikke engang den beste av Liza Marklund jeg har lest :-) - men absolutt en lesverdig og til tider medrivende bok.

No comments: