Thursday, January 22, 2009

Tomm Kristiansen: Afrika - en vakker dag

Utgitt på Cappelen forlag i 2006.
Lydbok, 13t 31m, lest av forfatteren.

Denne lydboka har kun eksistert i eteren for meg ... jeg har bare hatt den på mp3-spilleren etter å ha kopiert den dit fra en mp3-CD moren min hadde lånt på biblioteket da jeg var hjemme hos foreldrene i jula. Første gang jeg har hørt på en lydbok 'på den måten' ... før har jeg alltid hatt dem selv på CD, som biblioteklån eller via BookCrossing eller et eller annet. Første gang gir hver en småting rang ... :-)

Jeg syntes dette var en veldig lesverdig bok, hovedsakelig på grunn av innholdet og forfatterens personlige nærhet til stoffet. Påfallende velskrevet kan jeg ikke si at den var. Teksten skjemmes av en del klisjéer som burde ha vært unngått - dette er jo ikke akkurat noen debuterende forfatter. Jeg synes at en grundigere språkvask burde vært foretatt slik at man kunne fått luket ut de verste klisjéene. Forfatteren leser stort sett bra.

Jeg fikk inntrykket mens jeg 'leste' at denne boka var en samling av en rekke tekster produsert på forskjellige tidspunkt. Jeg kan ta feil, men det var inntrykket jeg fikk. Boka virker for meg som nærmest en artikkelsamling. Den tar for seg ett og ett land og går i hver del inn på landets, tildels områdets, historie og kultur. Forfatteren har reist mye i disse områdene, han kjenner mange folk der, og det kommer veldig tydelig frem i boka. Han forteller mange personlige historier og anekdoter. Dette gjør boka veldig 'umiddelbar' og gripende. Jeg syntes det var en til tider sterkt rørende bok, den var tildels vond å lese (kanskje særlig den delen som handler om Rwanda, av åpenbare årsaker) men en meget givende leseropplevelse. Den gir tildels ny innsikt - denne lå for meg mest på individplan, jeg kjente i hvert fall en del til afrikansk historie fra før. Men først og fremst gjør den Afrikas nyere historie og ikke minst samtid nær og personlig. Mange positive historier fortelles også og gjør boka langt fra bare trist - her er både godt og vondt blandet. Unnskyld klisjéen! men: slik er jo livet også.

En absolutt lesverdig bok. Innholdet er fremragende og det er bare det språklige som skjemmer. En bok jeg gjerne anbefaler, men ikke egnet for yngre lesere.

No comments: